Corpul Expertilor Contabili si Contabililor Autorizati din Romania - Filiala Maramures




Este profesia contabilă din România pregătită pentru viitor?

Conf. univ. dr. Adriana Florina Popa, coordonator al Institutului Național de Dezvoltare Profesională Inițială și Continuă (INDPIC), și prof. univ. dr. Robert Aurelian Șova, președintele Consiliului superior al CECCAR, au scris recent un articol în care vorbesc despre adaptarea profesiei contabile din România și a organismului profesional la cerințele viitorului.
Articolul poate fi citit pe site-ul IFAC.


ONRC: Se suspendă depunerea declaraţiei privind beneficiarul real, pe durata stării de urgenţă

Oficiul Național al Registrului Comerțului informează că:

  • pe durata stării de urgenţă instituite prin Decretul nr. 195/2020 privind instituirea stării de urgenţă pe teritoriul României se suspendă depunerea declaraţiei privind beneficiarul real;

  • termenul de depunere a declaraţiei privind beneficiarul realprevăzut de art. 56 alin. (4) şi 62 alin. (1) din Legea nr. 129/2019 pentru prevenirea şi combaterea spălării banilor şi finanţării terorismului, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative se prelungeşte cu 3 luni, de la data încetării stării de urgenţă.*
* Potrivit art. XI alin. (1) din Ordonanța de urgență nr. 29/2020 privind unele măsuri economice şi fiscal-bugetare, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 230/21.03.2020


Sinteza principalelor prevederi ale HG nr. 217/2020 pentru aplicarea prevederilor Legii nr. 19/2020 privind acordarea unor zile libere părinților

CECCAR

Conf. univ. dr. Marcel VULPOI, expert contabil
reprezentantul CECCAR în VAT Expert Group

1. Zilele libere se acordă la cererea unuia dintre părinți, depusă la angajatorul persoanei care va supraveghea copilul în perioada suspendării cursurilor sau închiderii temporare a unităților de învățământ.

2. Cererea va fi însoțită de:

  • declarație pe propria răspundere a celuilalt părinte, din care să rezulte că acesta nu a solicitat la locul său de muncă zile libere ce i s-ar cuveni potrivit Legii nr. 19/2020, respectiv că nu se află în concediu de odihnă sau fără plată;

  • copie a certificatului/certificatelor de naștere al/ale copilului/copiilor.
3. Modelul declarației este prevăzut în anexa la HG nr. 217/2020.

4. Pentru decontarea sumelor pentru plata indemnizației, angajatorul depune cerere la AJOFM/mun. București, însoțită de următoarele documente:

  1. lista angajaților care au beneficiat de zile libere și indemnizația acordată pe această perioadă;

  2. copii de pe statele de plată din care să reiasă acordarea indemnizației;

  3. declarație pe propria răspundere a reprezentantului legal al angajatorului prin care se atestă că lista de la lit. a) conține persoanele care îndeplinesc condițiile legale pentru a beneficia de indemnizație;

  4. dovada plății contribuțiilor și impozitelor aferente lunii în care s-a plătit indemnizația.
5. Documentele se transmit prin poștă electronică (sau prin alt mijloc de comunicare în situația în care nu pot fi transmise prin poșta electronică) în cel mult 30 de zile de la data efectuării plății contribuțiilor și impozitelor aferente indemnizației.

6. Decontarea sumelor plătite cu titlu de indemnizație se face în termen de 60 de zile de la data înregistrării documentelor menționate mai sus.


Sinteza principalelor prevederi ale OUG nr. 30 pentru modificarea și completarea unor acte normative, precum și pentru stabilirea unor măsuri în domeniul protecției sociale, publicată în M. Of. nr. 231/21.03.2020

CECCAR

Conf. univ. dr. Marcel VULPOI, expert contabil
reprezentantul CECCAR în VAT Expert Group

1. Modificări la Legea nr. 19/2020 privind acordarea unor zile libere părinților

  • Se acordă zile libere unuia dintre părinți pentru supravegherea copiilor, în situația închiderii temporare a unităților de învățământ unde aceștia sunt înscriși;

  • NU pot beneficia de zilele libere persoanele aflate în concediu de odihnă /fără plată, șomaj tehnic, cele aflate în concediu pentru îngrijirea copilului, este asistentul personal al unuia dintre copiii aflați în întreținere;

  • Cererea pentru acordarea zilelor libere va fi însoțită de o copie a certificatului/certificatelor de naștere al/ale copilului/copiilor și de o declarație pe propria răspundere a celuilalt părinte, din care să rezulte că acesta nu a solicitat la locul său de muncă zile libere ce i s-ar cuveni, potrivit Legii nr. 19/2020, și nici nu se află în una din situațiile descrise mai sus.

  • În ceea ce privește modul de plată a zilelor libere acordate părinților, s-a stabilit că pentru fiecare zi liberă, angajatorul acordă părintelui o indemnizație în cuantum de 75% din salariul de bază, dar nu mai mult de 75% din câștigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurărilor sociale de stat.
Indemnizația este asimilată veniturilor din salarii și supusă impozitării și plății contribuțiilor, conform Codului Fiscal.

Citiți mai multe în revista CECCAR Business Magazine.


Principalele prevederi ale OUG nr. 29/2020 privind măsuri economice și fiscal-bugetare, publicată în M. Of. nr. 230/21.03.2020

CECCAR

Conf. univ. dr. Marcel VULPOI, expert contabil
reprezentantul CECCAR în VAT Expert Group


  1. Implementarea unui program multianual de sprijinire a IMM-urilor pentru diminuarea efectelor răspândirii COVID-19, prin garantarea unor credite șsubvenționarea dobânzilor pentru aceste finanțări.
Ministerul Finanțelor va garanta până la 80% din valoarea finanțărilor acordate IMM-urilor. Valoarea maximă a creditelor/liniilor de credit pentru finanțarea capitalului de lucru acordate unui beneficiar nu poate depăși media cheltuielilor aferente capitalului de lucru din ultimii doi ani fiscali, în limita a cinci milioane de lei. Pentru creditele de investiții, valoarea maximă a finanțării este de zece milioane de lei.

Totodată, valoarea maximă cumulată a finanțărilor garantate de stat care pot fi acordate unui beneficiar în cadrul acestei facilități este de zece milioane de lei.

Pentru microîntreprinderi sau întreprinderi mici, statul va acorda garanții pentru credite/linii de credit pentru finanțarea capitalului de lucru, exclusiv dobânzile, comisioanele și speze bancare aferente creditului garantat de stat în procent de maximum 90%. Valoarea maximă a finanțărilor va fi de 500.000 lei pentru microîntreprinderi și de un milion de lei pentru întreprinderile mici.

Valoarea maximă a fiecărei finanțări acordate unui beneficiar nu poate depăși media cheltuielilor aferente capitalului de lucru din ultimii doi ani fiscali, în limita pragurilor prevăzute anterior.

Citiți mai multe în revista CECCAR Business Magazine.


Convocare Conferința Națională a CECCAR


MFP a publicat, spre consultare, proiectul de „Ordin privind stabilirea mijloacelor electronice de transmitere la distanță a actelor de executare și a procedurii de comunicare a acestora”

Ministerul Finanțelor Publice (MFP) a publicat joi, 27 februarie a.c., pe site-ul instituției, pentru consultare, un proiect de Ordin privind stabilirea mijloacelor electronice de transmitere la distanță a actelor de executare și a procedurii de comunicare a acestora.

Potrivit Referatului de aprobare a actului normativ, proiectul a fost elaborat avându-se în vedere „necesitatea creării mecanismului privind automatizarea înființării și ridicării popririlor bancare de către organele de executare silită din subordinea ANAF, în limita sumelor înscrise în actele de executare silită, astfel încât disponibilitățile bănești existente în conturile contribuabililor să nu fie afectate peste limita sumelor înscrise în adresa de înființare a popririi bancare și să nu producă sincope în activitatea desfășurată de aceștia, iar ridicarea măsurilor de executare silită prin poprire bancară să se realizeze cu operativitate”.

Citiți mai multe în revista CECCAR Business Magazine.


 

Edițiile revizuite ale volumelor „Contabilitatea operațiunilor de fuziune, divizare, dizolvare și lichidare” și „Finanțe și management financiar”, disponibile în curând la filialele Corpului

Noi ediții ale publicațiilor Contabilitatea operațiunilor de fuziune, divizare, dizolvare și lichidare și Finanțe și management financiar, dedicate stagiarilor Corpului Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România, vor fi disponibile în curând la filialele CECCAR din întreaga țară.
http://ceccar.ro/ro/?p=17056


Șef Birou administrativ – Filiala CECCAR Arad

Corpul Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România organizează concurs, la sediul Filialei CECCAR Arad din Bd. Revoluției nr. 92, Mun. Arad, în vederea ocupării postului de șef Birou administrativ, cu contract de muncă pe perioadă determinată și program de lucru de 8 ore/zi.

Condițiile generale pentru persoana care participă la concurs:

  • cetăţenia română, cetăţenie a altor state membre ale Uniunii Europene sau a statelor aparţinând Spaţiului Economic European şi domiciliul în România;
  • cunoaşte limba română, scris şi vorbit;
  • vârsta minimă reglementată de prevederile legale;
  • capacitate deplină de exerciţiu;
  • starea de sănătate corespunzătoare postului pentru care candidează, atestată pe baza adeverinţei medicale eliberate de medicul de familie sau de unităţile sanitare abilitate;
  • îndeplineşte condiţiile de studii şi, de vechime sau alte condiţii specifice potrivit cerinţelor postului;
  • nu a fost condamnată definitiv pentru săvârşirea unei infracţiuni contra umanităţii, contra statului ori contra autorităţii, de serviciu sau în legătură cu serviciul, care împiedică înfăptuirea justiţiei, de fals ori a unor fapte de corupţie sau a unei infracţiuni săvârşite cu intenţie, care ar face-o incompatibilă cu exercitarea funcţiei, cu excepţia situaţiei în care a intervenit reabilitarea.
Condiţii specifice și cerințe de participare la concurs:

  • studii superioare finalizate;
  • capacitate de analiză şi sinteză;
  • abilităţi excelente de organizare, prioritizare şi comunicare;
  • rezistenţă la stres, flexibilitate, atenţie la detalii, minuţios, perseverenţă şi disponibilitate pentru program prelungit;
  • cunoştinţe Microsoft Office, nivel mediu;
  • comportament profesional integru şi conduită ireproşabilă.
  Concursul se desfăşoară la sediul Filialei CECCAR Arad din Bd. Revoluției nr. 92, Mun. Arad, după cum urmează:

  • dosarele de înscriere se vor depune până la data 2.03.2020, inclusiv, după următorul program: de luni până vineri, între orele 9.00-16.00, la sediul Filialei CECCAR Arad;
  • proba scrisă si susținerea interviului au loc în data de 3.03.2020, ora 10.00;
  • comunicarea rezultatelor concursului se face prin specificarea menţiunii «admis» sau «respins» prin afişare la sediul Filialei CECCAR Arad.
Acte necesare pentru dosarul de înscriere la concurs:

  • cerere de înscriere la concurs;
  • CV-ul semnat pe fiecare pagină;
  • copia actului de identitate;
  • copiile diplomelor de studii şi a altor acte care să ateste efectuarea unor specializări;
  • copia carnetului de muncă sau, dupa caz, o adeverinţă care să ateste vechimea în muncă şi, după caz, în specialitatea studiilor necesare ocupării postului (conform Ordinului ANFP nr. 192/2013 pentru aprobarea formatului standard al adeverinţei care atestă vechimea în muncă şi vechimea în specialitatea studiilor);
  • adeverinţă medicală care să ateste starea de sănătate corespunzătoare eliberată cu cel mult 6 luni anterior derulării concursului de către medicul de familie al candidatului sau de către unităţile sanitare abilitate (adeverinţa care atestă starea de sănătate conţine, în clar, numărul, data, numele emitentului şi calitatea acestuia, în formatul standard stabilit de Ministerul Sănătăţii Publice).
    BIBLIOGRAFIE

  1. Ordonanța Guvernului nr. 65/19 august 1994 privind organizarea activității de expertiză contabilă și a contabililor autorizați, republicată;
  2. Regulamentul de Organizare și Funcționare a Corpului Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România, cu modificãrile și completãrile ulterioare;
  3. Ordin nr. 2634 din 2015 privind documentele financiar-contabile;
  4. Decret nr. 209 din  5 iulie 1976 pentru aprobarea Regulamentului operațiilor de casa;
  5. Ordin 3103/2017 privind aprobarea Reglementãrilor Contabile pentru persoanele juridice fara scop patrimonial;
  6. Legea nr. 82/1991 a contabilitãții, actualizată;
  7. Legea nr. 70/2015 pentru întărirea disciplinei financiare privind operaţiunile de încasări şi plăţi în numerar;
  8. Ordinul nr. 2861/2009 pentru aprobarea Normelor privind organizarea și efectuarea inventarierii elementelor de natura activelor, datoriilor și capitalurilor proprii;
  9. Ordonanţa de urgenţă nr. 28/1999 republicată privind obligaţia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscal;
  10. Metodologia de acordare a vizei anuale pentru exercitarea profesiei de expert contabil și contabil autorizat;
  11. Metodologia de stabilire a cotizațiilor de membru;
  12. Sistemul de cotizații în cadrul CECCAR.


Secretar – Filiala CECCAR Bihor

Corpul Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România organizează concurs, la sediul Filialei CECCAR Bihor din Str. Emanuil Gojdu nr. 29, Bl. A9, Et. 1, Jud. Bihor, în vederea ocupării unui post de secretar, pe perioadă determinată și program de lucru de 8 ore/zi.

Condiţiile generale pentru persoana care participă la concurs:

  • cetăţenia română, cetăţenie a altor state membre ale Uniunii Europene sau a statelor aparţinând Spaţiului Economic European şi domiciliul în România;
  • cunoaşte limba română, scris şi vorbit;
  • vârsta minimă reglementată de prevederile legale;
  • capacitate deplină de exerciţiu;
  • starea de sănătate corespunzătoare postului pentru care candidează, atestată pe baza adeverinţei medicale eliberate de medicul de familie sau de unităţile sanitare abilitate;
  • îndeplineşte condiţiile de studii şi, de vechime sau alte condiţii specifice potrivit cerinţelor postului;
  • nu a fost condamnată definitiv pentru săvârşirea unei infracţiuni contra umanităţii, contra statului ori contra autorităţii, de serviciu sau în legătură cu serviciul, care împiedică înfăptuirea justiţiei, de fals ori a unor fapte de corupţie sau a unei infracţiuni săvârşite cu intenţie, care ar face-o incompatibilă cu exercitarea funcţiei, cu excepţia situaţiei în care a intervenit reabilitarea.
Condiţii specifice și cerințe de participare la concurs:

  • studii superioare economice;
  • capacitate de analiză şi sinteză;
  • abilităţi excelente de organizare, prioritizare şi comunicare;
  • rezistenţă la stres, flexibilitate, atenţie la detalii, minuţios, perseverenţă şi disponibilitate pentru program prelungit;
  • cunoştinţe Microsoft Office, nivel mediu;
  • comportament profesional integru şi conduită ireproşabilă.
Concursul se desfăşoară la sediul Filialei CECCAR Bihor din Str. Emanuil Gojdu nr. 29, Bl. A9, Et. 1, Jud. Bihor, după cum urmează:

  • dosarele de înscriere se vor depune până la data 28.02.2020, ora 12:00, la sediul Filialei CECCAR Bihor;
  • proba scrisă, proba de verificare a abilităților  de utilizare a calculatorului si interviul vor avea loc in data de 4.03.2020, ora 10:00, la sediul Filialei CECCAR Bihor;
  • comunicarea rezultatelor concursului se face prin specificarea menţiunii «admis» sau «respins» prin afişare la sediul Filialei CECCAR Bihor.
Acte necesare pentru dosarul de înscriere la concurs:

  • cerere de înscriere la concurs;
  • CV-ul semnat pe fiecare pagină;
  • copia actului de identitate ;
  • copiile diplomelor de studii şi a altor acte care să ateste efectuarea unor specializări;
  • copia carnetului de muncă sau, dupa caz, o adeverinţă care să ateste vechimea în muncă şi, după caz, în specialitatea studiilor necesare ocupării postului (conform Ordinului ANFP nr. 192/2013 pentru aprobarea formatului standard al adeverinţei care atestă vechimea în muncă şi vechimea în specialitatea studiilor);
  • adeverinţă medicală care să ateste starea de sănătate corespunzătoare eliberată cu cel mult 6 luni anterior derulării concursului de către medicul de familie al candidatului sau de către unităţile sanitare abilitate (adeverinţa care atestă starea de sănătate conţine, în clar, numărul, data, numele emitentului şi calitatea acestuia, în formatul standard stabilit de Ministerul Sănătăţii Publice).
  BIBLIOGRAFIE

  •  Ordonanța Guvernului nr. 65/19 august 1994 privind organizarea activității de expertiză contabilă și a contabililor autorizați, republicată;
  • Regulamentul de Organizare și Funcționare a Corpului Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România, republicat;
  • Standardul profesional nr. 38 privind pregătirea profesională continua a profesioniștilor contabili.


25 mai 2020, noul termen de depunere a Declarației unice

Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) reamintește că termenul de depunere a Declarației unice privind impozitul pe venit și contribuțiile sociale datorate de persoanele fizice s-a prelungit, de la 15 martie la 25 mai 2020.
http://ceccar.ro/ro/?p=17022


MFP: Proiect de ordin ce vizează livrările intracomunitare și transportul internațional și intracomunitar

Ministerul Finanțelor Publice (MFP) a publicat, recent, un proiect de ordin pentru modificarea și completarea Instrucţiunilor de aplicare a scutirii de taxă pe valoarea adăugată pentru operaţiunile prevăzute la art. 294 alin. (1) lit. a) – i), art. 294 alin. (2) şi art. 296 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, aprobate prin Ordinul ministrului finanţelor publice (OMFP) nr. 103/2016
http://ceccar.ro/ro/?p=17014


Noutăți fiscale europene din Buletinul de știri ETAF – 24 februarie 2020

ECOFIN a adoptat noi acte legislative privind taxa pe valoarea adăugată

La 18 februarie a.c., Formațiunea Afaceri Economice și Financiare (ECOFIN) a Consiliului a adoptat o serie de acte legislative în domeniul fiscal. 
http://ceccar.ro/ro/?p=17029


Despre gestionarea riscurilor asociate IMM-urilor, într-un document elaborat de Accountancy Europe, tradus de CECCAR

Accountancy Europe a publicat un document privind gestionarea riscurilor asociate IMM-urilor, care analizează rolul profesiei contabile în dezvoltarea unei culturi solide de gestionare a riscurilor în rândul clienților lor IMM-uri.
http://ceccar.ro/ro/?p=16998


Decizii relevante în domeniul fiscal, adoptate de ECOFIN

În cadrul ședinței de marți, 18 februarie a.c., ECOFIN (reuniunea consiliului format din miniștrii de finanțe ai statelor membre UE) a adoptat decizii relevante în domeniul fiscal.
http://ceccar.ro/ro/?p=16990


Un nou model al Formularului 120, pus în dezbatere publică de ANAF

Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) propune modificarea Formularului 120 Decont privind accizele, ca urmare a implementării prevederilor OUG nr. 114/2018. Proiectul de ordin al președintelui ANAF, împreună cu varianta propusă, conținută în anexă, și instrucțiunile de completare a acesteia, a fost lansat recent în dezbatere publică pe site-ul instituției.
http://ceccar.ro/ro/?p=16985


IFAC: Regândirea rolului viitorilor contabili – Apelul nostru la acțiune

Anne-Marie Vitale | 22 ianuarie 2020

Acest articol a apărut inițial în Rețeaua globală de informații a IFAC: www.ifac.org/Gateway. Vizitați Rețeaua pentru a găsi conținut adițional pe o varietate de teme legate de profesia contabilă.
http://ceccar.ro/ro/?p=16961


Noutăți fiscale europene din Buletinul de știri ETAF – 17 februarie 2020

Impozitul pentru autovehiculele la mâna a doua: Comisia Europeană trimite Portugalia în fața Curții Europene de Justiție

La 12 februarie a.c., Comisia Europeană a trimis Portugalia în fața Curții Europene de Justiție pentru aplicarea unor rate de impozitare mai mari pentru autovehiculele la mâna a doua importate din alte state membre decât cele aplicate autovehiculelor la mâna a doua achiziționate pe piața portugheză. Potrivit Comisiei, legislația portugheză nu este compatibilă cu Articolul 110 al Tratatului privind Funcționarea Uniunii Europene (TFEU). Decizia Comisiei de a trimite această chestiune în fața Curții Europene de Justiție urmează scrisorii oficiale de notificare transmisă la 24 ianuarie 2019 și avizului motivat trimis la 27 noiembrie 2019.
http://ceccar.ro/ro/?p=16957


Proiect: Modificarea Declarației 390

Formularul 390 VIES Declarație recapitulativă privind livrările/achizițiile/prestările intracomunitare va fi modificat ca urmare a implementării în legislația națională a prevederilor Directivei (UE) 2018/1.910 referitoare la sistemul taxei pe valoarea adăugată.
http://ceccar.ro/ro/?p=16950


ANAF: Un nou ghid privind întocmirea și depunerea raportărilor anuale

Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a elaborat un ghid privind întocmirea și utilizarea principalelor documente financiar-contabile și obligații referitoare la întocmirea raportărilor anuale prevăzute de Legea contabilității.
http://ceccar.ro/ro/?p=16946


IFAC: Profesioniștii contabili – preluarea inițiativei în raport cu etica și încrederea în sistemele fiscale

Kevin Dancey | 4 februarie 2020

Acest articol a apărut inițial în Rețeaua globală de informații a IFAC: www.ifac.org/Gateway. Vizitați Rețeaua pentru a găsi conținut adițional pe o varietate de teme legate de profesia contabilă.
http://ceccar.ro/ro/?p=16936


IFAC: Performanța și managementul financiar, factorii-cheie pentru supraviețuirea întreprinderilor mici și mijlocii într-un mediu volatil

Robyn ErskineJohnny Yong | 6 ianuarie 2020

Acest articol a apărut inițial în Rețeaua globală de informații a IFAC: www.ifac.org/Gateway. Vizitați Rețeaua pentru a găsi conținut adițional pe o varietate de teme legate de profesia contabilă.
http://ceccar.ro/ro/?p=16931


Noi ediții ale publicațiilor dedicate stagiarilor CECCAR: „Contabilitate și raportare financiară” și „Contabilitatea altor tipuri de entități”

Corpul Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România pune la dispoziția stagiarilor edițiile revizuite ale publicațiilor Contabilitate și raportare financiară și Contabilitatea altor tipuri de entități.
http://ceccar.ro/ro/?p=16922


Șef Birou stagiu și dezvoltare profesională continuă – Filiala Alba

Corpul Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România organizează concurs, la sediul Filialei CECCAR Alba din Str. Piața Consiliul Europei nr. 2, Bl. 32E, Ap. 19, Mun. Alba Iulia, Jud. Alba, în vederea ocupării unui post de șef Birou stagiu și dezvoltare profesională continuă, pe perioada nedeterminată și program de lucru de 8 ore/zi.

Condiţiile generale pentru persoana care participă la concurs:

  • cetăţenia română, cetăţenie a altor state membre ale Uniunii Europene sau a statelor aparţinând Spaţiului Economic European şi domiciliul în România;
  • cunoaşte limba română, scris şi vorbit;
  • vârsta minimă reglementată de prevederile legale;
  • capacitate deplină de exerciţiu;
  • starea de sănătate corespunzătoare postului pentru care candidează, atestată pe baza adeverinţei medicale eliberate de medicul de familie sau de unităţile sanitare abilitate;
  • îndeplineşte condiţiile de studii şi, de vechime sau alte condiţii specifice potrivit cerinţelor postului;
  • nu a fost condamnată definitiv pentru săvârşirea unei infracţiuni contra umanităţii, contra statului ori contra autorităţii, de serviciu sau în legătură cu serviciul, care împiedică înfăptuirea justiţiei, de fals ori a unor fapte de corupţie sau a unei infracţiuni săvârşite cu intenţie, care ar face-o incompatibilă cu exercitarea funcţiei, cu excepţia situaţiei în care a intervenit reabilitarea.
Condiţii specifice și cerințe de participare la concurs:

  • studii superioare economice;
  • capacitate de analiză şi sinteză;
  • abilităţi excelente de organizare, prioritizare şi comunicare;
  • rezistenţă la stres, flexibilitate, atenţie la detalii, minuţios, perseverenţă şi disponibilitate pentru program prelungit;
  • cunoştinţe Microsoft Office, nivel mediu;
  • comportament profesional integru şi conduită ireproşabilă.
Concursul se desfăşoară la sediul Filialei CECCAR Alba din Str. Piața Consiliul Europei nr. 2, Bl. 32E, Ap. 19, Mun. Alba Iulia, jud. Alba, după cum urmează:

  • dosarele de înscriere se vor depune până la data 26.02.2020  ora 14, la sediul filialei CECCAR Alba;
  • proba scrisă, proba de verificare a abilităților  de utilizare a calculatorului si interviul vor avea loc in data de 27.02.2020  orele 10.00, la sediul filialei Alba;
  • comunicarea rezultatelor concursului se face prin specificarea menţiunii «admis» sau «respins» prin afişare la sediul Filialei CECCAR Alba.
Acte necesare pentru dosarul de înscriere la concurs:

  • cerere de înscriere la concurs;
  • CV-ul semnat pe fiecare pagină;
  • copia actului de identitate ;
  • copiile diplomelor de studii şi a altor acte care să ateste efectuarea unor specializări;
  • copia carnetului de muncă sau, dupa caz, o adeverinţă care să ateste vechimea în muncă şi, după caz, în specialitatea studiilor necesare ocupării postului (conform Ordinului ANFP nr. 192/2013 pentru aprobarea formatului standard al adeverinţei care atestă vechimea în muncă şi vechimea în specialitatea studiilor);
  • adeverinţă medicală care să ateste starea de sănătate corespunzătoare eliberată cu cel mult 6 luni anterior derulării concursului de către medicul de familie al candidatului sau de către unităţile sanitare abilitate (adeverinţa care atestă starea de sănătate conţine, în clar, numărul, data, numele emitentului şi calitatea acestuia, în formatul standard stabilit de Ministerul Sănătăţii Publice).
BIBLIOGRAFIE

  •  Ordonanța Guvernului nr. 65/19 august 1994 privind organizarea activității de expertiză contabilă și a contabililor autorizați, republicată;
  • Regulamentul de Organizare și Funcționare a Corpului Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România, republicat;
  • Standardul profesional nr. 38 privind pregătirea profesională continuă a profesioniștilor contabili.


Puncte de vedere IFAC pe subiecte de actualitate, disponibile în limba română

Pentru cei care doresc să afle mai multe despre cele mai importante preocupări actuale la nivel global, vă invităm să accesați secțiunea IFAC’s Points of View de pe site-ul International Federation of Accountants (IFAC), disponibilă atât în limba engleză, cât și în limba română cu ajutorul integrării instrumentului Google Translate de către IFAC. Varianta în limba română poate fi accesată din bara de sus a site-ului, de la butonul „Language”.
http://ceccar.ro/ro/?p=16914


Combaterea corupției prin educația în afaceri

Rania Uwaydah Mardini | 4 decembrie 2019

Acest articol a apărut inițial în Rețeaua globală de informații a IFAC: www.ifac.org/Gateway. Vizitați Rețeaua pentru a găsi conținut adițional pe o varietate de teme legate de profesia contabilă.
http://ceccar.ro/ro/?p=16909


 

Lupta împotriva corupției implică eforturi din partea contabililor: iată cum

KEVIN DANCEY | 9 DECEMBRIE 2019

Acest articol a apărut inițial în Rețeaua globală de informații a IFAC: www.ifac.org/Gateway. Vizitați Rețeaua pentru a găsi conținut adițional pe o varietate de teme legate de profesia contabilă.
http://ceccar.ro/ro/?p=16900


Noutăți fiscale europene din Buletinul de știri ETAF – 10 februarie 2020

Un membru al grupului politic Alianța Progresistă a Socialiștilor și Democraților (S&D) va prezida subcomitetul pentru fiscalitate

Conform mai multor surse, Parlamentul European va înființa un subcomitet permanent pentru chestiunile de ordin fiscal. Domeniile de competență ale acestui subcomitet nu au fost încă definite, însă ar exista un acord politic în privința președintelui acestuia, care va fi ales din rândul membrilor grupului politic S&D. Nu este clar dacă în mandatul subcomitetului pentru fiscalitate va fi inclusă și combaterea spălării banilor, având în vedere competențele Comisiei pentru afaceri juridice a Parlamentului European (Comisia JURI) în acest domeniu. Subcomitetul pentru fiscalitate va fi format din aproximativ 30 de membri selectați din rândul membrilor și supleanților Comisiei pentru afaceri economice și monetare (ECON). Se preconizează că subcomitetul își va începe mandatul în aprilie sau în mai 2020.
http://ceccar.ro/ro/?p=16874


CECCAR se alătură vocilor care susțin necesitatea elaborării unor informații standardizate referitoare la sustenabilitate, prin aderarea la Alianța SASB

La sfârșitul lunii ianuarie a.c., Corpul Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România a devenit membru al Alianței SASB, care funcționează sub egida Fundației SASB, o organizație nonprofit înființată în 2011 cu scopul de a finanța, administra și supraveghea Consiliul SASB (Consiliul pentru Standarde de Contabilitate pentru Sustenabilitate). Ca parte a eforturilor sale de a susține necesitatea elaborării unor informații standardizate referitoare la sustenabilitate, CECCAR este primul organism profesional din Europa care s-a alăturat Alianței.
http://ceccar.ro/ro/?p=16867


Declaraţii de candidatură 2019

DECLARAŢIE DE CANDIDATURĂ pentru funcţia de președinte/membru al Comisiei superioare de disciplină 

Contestații filiala Bihor și filiala Constanța
Procesele verbale privind analizarea declarațiilor de candidatură la funcția de:


 

Secretar – Filiala Bihor

Corpul Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România organizează concurs, la sediul Filialei CECCAR Bihor din Str. Emanuil Gojdu nr. 29, Bl. A9, Et. 1, Jud. Bihor, în vederea ocupării unui post de secretar pe perioada determinată și program de lucru de 8 ore/zi.

Condiţiile generale pentru persoana care participă la concurs:

  • cetăţenia română, cetăţenie a altor state membre ale Uniunii Europene sau a statelor aparţinând Spaţiului Economic European şi domiciliul în România;
  • cunoaşte limba română, scris şi vorbit;
  • vârsta minimă reglementată de prevederile legale;
  • capacitate deplină de exerciţiu;
  • starea de sănătate corespunzătoare postului pentru care candidează, atestată pe baza adeverinţei medicale eliberate de medicul de familie sau de unităţile sanitare abilitate;
  • îndeplineşte condiţiile de studii şi, de vechime sau alte condiţii specifice potrivit cerinţelor postului;
  • nu a fost condamnată definitiv pentru săvârşirea unei infracţiuni contra umanităţii, contra statului ori contra autorităţii, de serviciu sau în legătură cu serviciul, care împiedică înfăptuirea justiţiei, de fals ori a unor fapte de corupţie sau a unei infracţiuni săvârşite cu intenţie, care ar face-o incompatibilă cu exercitarea funcţiei, cu excepţia situaţiei în care a intervenit reabilitarea.
Condiţii specifice și cerințe de participare la concurs:

  • studii superioare economice;
  • capacitate de analiză şi sinteză;
  • abilităţi excelente de organizare, prioritizare şi comunicare;
  • rezistenţă la stres, flexibilitate, atenţie la detalii, minuţios, perseverenţă şi disponibilitate pentru program prelungit;
  • cunoştinţe Microsoft Office, nivel mediu;
  • comportament profesional integru şi conduită ireproşabilă.
Concursul se desfăşoară la sediul Filialei CECCAR Bihor din Str. Emanuil Gojdu nr. 29, Bl. A9, Et. 1, Jud. Bihor, după cum urmează:

  • dosarele de înscriere se vor depune până la data 14.02.2020, ora 12.00, la sediul Filialei CECCAR Bihor;
  • proba scrisă, proba de verificare a abilităților  de utilizare a calculatorului si interviul vor avea loc in data de 19.02.2020  orele 10.00, la sediul filialei Bihor;
  • comunicarea rezultatelor concursului se face prin specificarea menţiunii «admis» sau «respins» prin afişare la sediul Filialei CECCAR Bihor.
Acte necesare pentru dosarul de înscriere la concurs:

  • cerere de înscriere la concurs;
  • CV-ul semnat pe fiecare pagină;
  • copia actului de identitate ;
  • copiile diplomelor de studii şi a altor acte care să ateste efectuarea unor specializări;
  • copia carnetului de muncă sau, dupa caz, o adeverinţă care să ateste vechimea în muncă şi, după caz, în specialitatea studiilor necesare ocupării postului (conform Ordinului ANFP nr. 192/2013 pentru aprobarea formatului standard al adeverinţei care atestă vechimea în muncă şi vechimea în specialitatea studiilor);
  • adeverinţă medicală care să ateste starea de sănătate corespunzătoare eliberată cu cel mult 6 luni anterior derulării concursului de către medicul de familie al candidatului sau de către unităţile sanitare abilitate (adeverinţa care atestă starea de sănătate conţine, în clar, numărul, data, numele emitentului şi calitatea acestuia, în formatul standard stabilit de Ministerul Sănătăţii Publice).
  BIBLIOGRAFIE

  • Ordonanța Guvernului nr. 65/19 august 1994 privind organizarea activității de expertiză contabilă și a contabililor autorizați, republicată;
  • Regulamentul de Organizare și Funcționare a Corpului Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România, republicat;
  • Standardul profesional nr. 38 privind pregătirea profesională continuă a profesioniștilor contabili.


 

Codul de procedură fiscală: noi prevederi privind aranjamentele transfrontaliere

Codul de procedură fiscală a fost modificat recent, prin Ordonanța Guvernului nr. 5/2020, publicată în Monitorul Oficial nr. 68/2020.
http://ceccar.ro/ro/?p=16848


OG nr. 6/2020 pentru modificarea și completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, precum și pentru reglementarea unor măsuri fiscal-bugetare, publicată în Monitorul Oficial

În Monitorul Oficial nr. 72/2020 a fost publicată Ordonanța Guvernului nr. 6/2020 pentru modificarea și completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, precum și pentru reglementarea unor măsuri fiscal-bugetare.
http://ceccar.ro/ro/?p=16845


Proiect ANAF: Formularul 394 va include date privind tranzacțiile cu persoanele afiliate

Formularul 394 Declarație informativă privind livrările/prestările și achizițiile efectuate pe teritoriul național de persoanele înregistrate în scopuri de TVA va include date referitoare la tranzacțiile derulate pe teritoriul național între persoane afiliate, potrivit unui proiect de ordin lansat în dezbatere publică de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF).

Proiectul de ordin derivă din necesitatea cunoașterii tranzacțiilor pe teritoriul național între persoanele afiliate, având în vedere că acestea reprezintă un procent semnificativ în totalul tranzacțiilor derulate de companiile multinaționale pe teritoriul României, explică inițiatorii proiectului, în referatul de aprobare ce îl însoțește.

Totodată, ca urmare a analizei acțiunilor de inspecție fiscală efectuate de ANAF, în care s-au constatat cazuri în care tranzacțiile efectuate între persoane afiliate sunt realizate la un preț inferior celui de piață, în detrimentul afiliaților români și, implicit, a bugetului general consolidat, în vederea extinderii analizei de risc asupra companiilor multinaționale, s-a impus necesitatea modificării declarației informative D394 în sensul identificării acestor tipuri de tranzacții.

Citiți mai multe în revista CECCAR Business Magazine.

Newsletterul trimestrial, publicat de ETAF. Principalele noutăți fiscale europene din ultimele trei luni

European Tax Adviser Federation (ETAF) a publicat newsletterul trimestrial, document în care se regăsesc principalele noutăți fiscale europene din ultimele trei luni și care au fost prezentate detaliat în buletinele de știri săptămânale.
http://ceccar.ro/ro/?p=16829


 

Noutăți fiscale europene din Buletinul de știri ETAF – 3 februarie 2020

Taxa vamală pe emisiile de carbon – posibilă resursă proprie a bugetului UE

Planul UE privind taxa vamală pe emisiile de carbon nu a fost încă publicat, însă această taxă ar putea fi introdusă ca resursă proprie pentru bugetul UE. Rolul taxei vamale pe emisiile de carbon (sau al „mecanismului de ajustare a taxelor vamale pe emisiile de carbon”) ar fi de a proteja companiile europene de importurile mai ieftine din statele cu politici climatice mai puțin stricte. Cel mai probabil, taxa se va aplica mărfurilor de import în funcție de conținutul de carbon al acestora. În acest sens, una dintre cele mai mari probleme constă în complexitatea procesului de determinare a conținutului de carbon al mărfurilor asamblate, ale căror componente provin din țări cu politici climatice diferite. Mai mult decât atât, taxa ar trebui să se conformeze normelor Organizației Mondiale a Comerțului.
Cititi articolul integral pe site-ul CECCAR
http://ceccar.ro/ro/?p=16823

 

Despre Formatul electronic unic european, într-un document elaborat de Accountancy Europe, tradus de CECCAR

Formatul electronic unic european (European single electronic format – ESEF) va intra în vigoare începând cu 2020. Acesta reprezintă un pas important în ceea ce privește accesibilitatea și comparabilitatea informațiilor financiare ale emitenților de pe piețele reglementate UE.
Cititi articolul integral pe site-ul CECCAR
http://ceccar.ro/ro/?p=16818


Noul model al „Declarației unice privind impozitul pe venit și contribuțiile sociale datorate de persoanele fizice”, publicat în Monitorul Oficial

Ordinul nr. 139/2020 al președintelui ANAF, care reglementează noul model și conținutul formularului Declarație unică privind impozitul pe venit și contribuțiile sociale datorate de persoanele fizice a fost publicat în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 47 din 23 ianuarie a.c.
Cititi articolul integral pe site-ul CECCAR
http://ceccar.ro/ro/?p=16736

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

Conferința Națională de Contabilitate și Fiscalitate – 7 iunie

 

Interdependența dintre contabilitate, fiscalitate și sistemul bancar conduce la necesitatea unei abordări integrate, esențială pentru buna funcționare a economiei, și stă la baza tematicii primei ediții a Conferinței naționale de contabilitate și fiscalitate, eveniment organizat de CECCAR, în parteneriat cu Institutul Bancar Român.

Activitățile pe care experții contabili și contabilii autorizați le pot desfășura ca membri ai organismului profesional CECCAR includ lucrări cu caracter fiscal, iar din perspectiva experților contabili ca intermediari în domeniul fiscal vom aborda, cu acest prilej, modificările aduse Directivei 2011/16/UE, ce au ca termen de transpunere în legislația națională a statelor membre UE finalul anului viitor.

Evenimentul va reuni practicieni și reprezentanți ai instituțiilor publice din domeniile financiar-bancar și fiscal, iar prezentările și dezbaterile vor aborda subiectele în special din punctul de vedere al provocărilor contabile în respectivele arii de activitate.

Participarea la eveniment se echivalează cu cinci ore de pregătire profesională.


 


Ghidul de gestionare a activităților practicilor mici și mijlocii, ediția a IV-a

Federația Internațională a Contabililor (IFAC) a publicat a IV-a ediție a Ghidului de gestionare a activităților practicilor mici și mijlocii, disponibilă gratuit pe site-ul IFAC, în limba engleză.

Publicat inițial de IFAC în 2010, ghidul are ca scop furnizarea unor îndrumări detaliate care să ajute PMM-urile să funcționeze mai eficient într-un mediu economic global din ce în ce mai complex și mai competitiv. Noua ediție este structurată în opt module de sine-stătătoare care tratează o gamă largă de subiecte, cum ar fi planificarea strategică, gestionarea personalului, relațiile cu clienții, gestionarea riscurilor și planificarea succesiunii.

De asemenea, ghidul abordează modificările fundamentale aduse de schimbările tehnologice în modul de funcționare a organizațiilor, subliniind importanța adaptării PMM-urilor în vederea utilizării tehnologiei pentru furnizarea de servicii către clienții lor și oferind îndrumări referitoare la opțiunile existente, riscurile tehnologice și folosirea tehnologiei pentru inovații practice.


Congresul IAAER, ediția a 13-a – apel pentru lucrări științifice

Asociația Internațională pentru Educație și Cercetare Contabilă (IAAER) va organiza cea de-a 13-a ediția a Congresului mondial al profesorilor și cercetătorilor din domeniul contabil la Sydney, în perioada 8-10 noiembrie 2018, în parteneriat cu Universitatea din Sydney.
Acest eveniment are loc o dată la patru ani și cuprinde prezentări plenare, simpozioane, sesiuni de lucrări concomitente și sesiuni de tip forum, reunind cercetători și profesioniști contabili din întreaga lume.
IAAER a lansat un apel pentru transmiterea de lucrări științifice pentru Congresul din acest an, cu termenul limită 30 iunie 2018. Lucrările se transmit prin intermediul platformei online a Congresului, https://iaaer.ase.ro, cele acceptate fiind eligibile pentru Premiul JIFMA.
Pentru mai multe informații, vă rugăm să accesați apelul lansat de IAAER și website-ul Congresului.
 


Regulamentul General privind Protecţia Datelor

Regulamentul (UE) 2016/679 al Parlamentului European și al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulației a acestor date și de abrogare a Directivei 95/46/CE, denumit pe scurt GDPR, va începe să producă efecte în toate statele Uniunii Europene începând cu data de 25 mai a.c.

Accountancy Europe a publicat un document informativ pentru a ajuta contabilii să înțeleagă impactul noilor reglementări asupra activității lor.

Acestea conferă cetățenilor mai multe drepturi: dreptul la informare, dreptul de acces la datele personale, dreptul la rectificare și ștergere (dreptul de a fi uitat), dreptul la restricționarea prelucrării, dreptul la portabilitatea datelor, dreptul la opoziție. Informații suplimentare găsiți pe site-ul Autorității Naționale de Supraveghere a Datelor cu Caracter Personal

Instituția a întocmit și un ghid orientativ de aplicare a Regulamentului General privind Protecţia Datelor destinat operatorilor.

 

 


 

Regulamentul General privind Protecţia Datelor

Regulamentul (UE) 2016/679 al Parlamentului European și al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulației a acestor date și de abrogare a Directivei 95/46/CE, denumit pe scurt GDPR, va începe să producă efecte în toate statele Uniunii Europene începând cu data de 25 mai a.c.

Accountancy Europe a publicat un document informativ pentru a ajuta contabilii să înțeleagă impactul noilor reglementări asupra activității lor.

Acestea conferă cetățenilor mai multe drepturi: dreptul la informare, dreptul de acces la datele personale, dreptul la rectificare și ștergere (dreptul de a fi uitat), dreptul la restricționarea prelucrării, dreptul la portabilitatea datelor, dreptul la opoziție. Informații suplimentare găsiți pe site-ul Autorității Naționale de Supraveghere a Datelor cu Caracter Personal

Instituția a întocmit și un ghid orientativ de aplicare a Regulamentului General privind Protecţia Datelor destinat operatorilor.


 

Raport privind stadiul adoptării standardelor internaționale la nivel global

Federația Internațională a Contabililor (IFAC) a publicat recent un raport referitor la stadiul adoptării standardelor internaționale la nivelul anului 2017. Conform acestui material, rata de adoptare a standardelor a crescut semnificativ în ultimii ani, ca urmare a eforturilor depuse de IFAC și de organismele sale membre.

În prezent, situația adoptării standardelor internaționale elaborate de IFAC și Fundația IFRS se prezintă astfel:

  • 79% din jurisdicții au adoptat Standardele Internaționale de Audit (ISA) pentru toate auditurile obligatorii;
  • 61% din jurisdicții au adoptat Codul etic al profesioniștilor contabili în întregime;
  • 55% din jurisdicții au făcut demersuri pentru adoptarea Standardelor Internaționale de Contabilitate pentru Sectorul Public (IPSAS), dintre care 9% au adoptat IPSAS-urile în întregime pentru toate entitățile din sectorul public;
  • Toate jurisdicțiile au preluat cel puțin o parte din dispozițiile prevăzute în Standardele Internaționale de Educație (IES), iar 20% au adoptat în întregime toate IES-urile pentru toți profesioniștii contabili;
  • 91% din jurisdicții au adoptat Standardele Internaționale de Raportare Financiară (IFRS) pentru toate sau pentru majoritatea entităților de interes public.

Mai multe informații aflați din Raportul publicat pe site-ul IFAC.


 

Acord CECCAR-ACCA: Taxe reduse pentru înscrierea la ACCA Qualification

Colaborarea CECCAR-ACCA s-a concretizat într-un nou acord semnat recent care prevede că membrii CECCAR beneficiază de taxe reduse pentru înregistrarea la ACCA, precum și pentru exceptările de la examenele F1-F3.

Concret, taxa de înregistrare la ACCA este, potrivit acordului, în valoare de 30 GBP, iar pentru exceptările mai sus menționate se percepe o taxă de 45 GBP.

Facilitățile sunt valabile până la data de 31 martie a.c., iar pentru înregistrările ce nu vor depăși data de 9 martie a.c. este inclus și un material de curs gratuit, pentru primul examen susținut.

Informații suplimentare cu privire la facilitățile pe care le prevede acordul și despre înscrierea la ACCA puteți obține prin completarea și transmiterea unui formular dedicat.

De-a lungul timpului, colaborarea dintre CECCAR și ACCA s-a concretizat printr-o serie de acorduri ce au vizat facilități atribuite membrilor pentru obținerea calificărilor oferite de ACCA.


 

Seminar online gratuit: IFRS 15 Venituri din contracte cu clienții

 

ACCA organizează marți, 20 februarie a.c., un seminar online cu tema IFRS 15 Venituri din contracte cu clienții.

Începând cu ora 16.00, profesioniști din domeniul financiar-contabil vor putea urmări prezentările specialiștilor de la BPP Professional Education.

Pentru a participa la seminarul online gratuit, vă rugăm să completați formularul de înregistrare (click pentru accesare).

De asemenea, vă reamintim că facilitățile oferite în baza parteneriatului dintre CECCAR și ACCA mai sunt valabile până la 31 martie. Detalii puteți afla aici.


Conturi contabile noi, pentru înregistrarea contribuțiilor sociale obligatorii

Ministerul Finanțelor Publice (MFP) a publicat noile conturi contabile, ce vor fi utilizate pentru înregistrarea contribuţiilor datorate, potrivit titlului VContribuţii sociale obligatorii din Codul fiscal, pentru veniturile realizate, începând cu data de 1 ianuarie 2018, în contextul transferului contribuțiilor sociale de la angajatori la angajați. Acestea au fost introduse prin Ordinul nr. 1.243/2018, din 5 februarie 2018, privind completarea unor reglementări contabile, publicat în Monitorul Oficial al României nr. 120 din 7 februarie 2018 – Partea I.

Noile conturi pentru înregistrarea contribuțiilor sociale sunt:

  • 4315 Contribuția de asigurări sociale (P);
  • 4316 Contribuția de asigurări sociale de sănătate (P);
  • 436 Contribuția asiguratorie pentru muncă (P);
  • 646 Cheltuieli privind contribuția asiguratorie pentru muncă.

Cele patru conturi contabile prevăzute de OMFP nr. 1.243/2018 sunt introduse în: 

  • Planul de conturi general cuprins la punctul 594 din Reglementările contabile privind situaţiile financiare anuale individuale şi situaţiile financiare anuale consolidate, aprobate prin Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 1.802/2014;
  • Planul de conturi cuprins la punctul 196 din Reglementările contabile conforme cu Standardele Internaţionale de Raportare Financiară, aprobate prin Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 2.844/2016;
  • Planul de conturi general cuprins la punctul 344 din Reglementările contabile pentru persoanele juridice fără scop patrimonial, aprobate prin Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 3.103/2017.


Conferința Națională de Controlling și Risk Management

Noile tendințe în afaceri, transformarea digitală și dinamica proceselor de business produc schimbări în sfera serviciilor financiar-contabile și implicit în rolul pe care îl joacă profesionistul contabil într-o companie.

Vă invităm să analizăm alături de reprezentanții Romsys, SAP România și V&T Management cum activitățile de controlling și risk management pot fi instrumentul progresului într-o companie, așezând profesionistul contabil într-o nouă perspectivă, aceea de consultant de management strategic pentru toate departamentele.

Înscrierile se pot face până la data de 2 martie 2018, în limita locurilor disponibile.

Vă așteptăm cu drag!

* Vă informăm că la acest eveniment se realizează fotografii și înregistrări video, care vor fi făcute publice pe diverse canale de comunicare (online și print) ale CECCAR și ale partenerilor. Prin participarea dvs. vă exprimați acordul ca CECCAR și partenerii săi să facă publice aceste fotografii/înregistrări video.


 

Trei luni până la punerea în aplicare a noilor norme privind protecția datelor cu caracter personal

Au rămas mai puțin de 100 de zile până la 25 mai 2018, dată la care va fi pus în aplicare, în toate statele membre ale Uniunii Europene, Regulamentul general privind protecția datelor (RGPD) – Regulamentul (UE) 2016/679. Noile norme vor deveni, astfel, aplicabile, după doi ani de la adoptarea și intrarea în vigoare a documentului amintit.

Reamintim că, la 4 mai 2016, a fost publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene pachetul legislativ privind protecția datelor la nivelul UE, care cuprinde:

  • Regulamentul (UE) 2016/679privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date și de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecția datelor), care va avea directă aplicabilitate în toate statele membre, inclusiv în România, începând cu data de 25 mai 2018;
  • Directiva (UE) 2016/680referitoare la protecția datelor personale în cadrul activităților specifice desfășurate de autoritățile de aplicare a legii.

Orientări pentru facilitarea aplicării directe și uniforme a normelor

Pentru a veni în sprijinul celor vizați, Comisia Europeană (CE) a publicat recent o serie de orientări în vederea facilitării procesului de aplicare directă și uniformă, începând cu 25 mai, în întreaga UE, a noilor norme de protecție a datelor. Orientările reamintesc principalele inovații și oportunități oferite de Regulament, trec în revistă acțiunile pregătitoare realizate deja și evidențiază demersurile pe care Executivul de la Bruxelles, autoritățile naționale pentru protecția datelor și administrațiile naționale trebuie să le întreprindă în continuare. CE a alocat până acum 1,7 milioane euro reprezentând fonduri destinate autorităților pentru protecția datelor și formării de profesioniști în acest domeniu. O sumă suplimentară de 2 milioane euro este disponibilă pentru a sprijini autoritățile naționale în stabilirea de contacte cu întreprinderile, în special cu IMM-urile.

Regulamentul general privind protecția datelor permite libera circulație a datelor în cadrul pieței unice digitale. Acesta va proteja mai bine viața privată a cetățenilor europeni și va consolida încrederea și securitatea consumatorilor, oferind în același timp noi oportunități pentru întreprinderi, în special pentru întreprinderile mai mici.

Orientările reamintesc principalele elemente ale RGPD:

  • Un set unic de norme la nivelul întregului continent, care garantează securitatea juridică pentru întreprinderi și același nivel de protecție a datelor în întreaga UE pentru cetățeni;
  • Se aplică aceleași norme tuturor societăților care oferă servicii în UE,chiar dacă acestea își au sediul în afara UE;
  • Drepturi noi și consolidate pentru cetățeni: dreptul la informare, la acces și dreptul de a fi uitat sunt consolidate. Un nou drept la portabilitatea datelor le permite cetățenilor să își transfere datele de la o societate la alta. Acest lucru le va oferi societăților noi oportunități de afaceri;
  • O mai bună protecție împotriva încălcării securității datelor: o societate care se confruntă cu o încălcare a securității datelor, ceea ce expune persoanele fizice la riscuri, trebuie să notifice acest lucru autorității pentru protecția datelor în termen de 72 de ore;
  • Norme stricte și amenzi disuasive: toate autoritățile pentru protecția datelor vor avea competența de a aplica amenzi de până la 20 de milioane euro sau, în cazul unei societăți, amenzi în valoare de 4% din cifra de afaceri anuală.

Drepturi noi și consolidate pentru persoanele fizice

Protecția conferită de RGPD vizează persoanele fizice, indiferent de cetățenia sau reședința acestora, în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal. Așadar, noile reglementări conferă cetățenilor mai multe drepturi, pe care și le pot exercita în mod gratuit față de entitățile care le prelucrează datele – operatorii de date, astfel: dreptul la informare, dreptul de acces la datele personale, dreptul la rectificare și ștergere (dreptul de a fi uitat), dreptul la restricționarea prelucrării, dreptul la portabilitatea datelor, dreptul la opoziție. Aceste drepturi sunt detaliate pe site-ul Autorității Naționale de Supraveghere a Datelor cu Caracter Personal.

Instrument online în sprijinul aplicării Regulamentului la nivel practic

Cunoștințele despre beneficiile și oportunitățile oferite de noile norme nu sunt difuzate în mod egal. În acest context, Executivul de la Bruxelles apreciază că este necesar, în special, să se accelereze acțiunile de sensibilizare și să se sprijine eforturile IMM-urilor în ceea ce privește conformitatea. De aceea, CE a lansat un instrument online sub formă de întrebări și răspunsuri destinate cetățenilor, întreprinderilor, în special IMM-urilor, precum și altor organizații. Acesta vine în sprijinul părților interesate în vederea pregătirii lor pentru aplicarea RGPD și a respectării noilor reguli europene în domeniu. Ghidul online este disponibil pe site-ul Comisiei Europene.

Ghid orientativ de aplicare a Regulamentului General privind Protecția Datelor destinat operatorilor

Pentru a veni în întâmpinarea eforturilor operatorilor de conformare cu noile reguli de prelucrare a datelor personale, pe site-ul Autorității Naționale de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal (ANSPDCP) este publicat, în cadrul secțiunii speciale dedicate RGPD, Ghidul orientativ de aplicare a Regulamentului general privind protecția datelor destinat operatorilor. Se dorește ca acest document să constituie un instrument util în activitatea tuturor operatorilor, în efortul acestora de pregătire a aplicării Regulamentului (UE) 2016/679.

Responsabilul cu protecția datelor cu caracter personal

Un element de noutate pe care acest act normativ european îl aduce în peisajul juridic românesc îl reprezintă instituirea obligativității desemnării la nivelul operatorului sau persoanei împuternicite de operator, în anumite cazuri, a unui responsabil cu protecția datelor. Pentru asigurarea unei aplicări unitare a RGPO, Grupul de Lucru Art. 29 de pe lângă Comisia Europeană a emis Ghidul privind Responsabilul cu protecția datelor (DPO), accesibil la secțiunea specială dedicată Regulamentului General privind Protecția Datelor, pe site-ul ANSPDCP.

Cazurile în care este obligatorie desemnarea unui responsabil cu protecția datelor:

  • Când prelucrarea este efectuată de o autoritate publică sau un organism public, cu excepția instanțelor care acționează în exercițiul funcției lor jurisdicționale;
  • Dacă activitățile principale ale operatorului sau ale persoanei împuternicite de operator constau în operațiuni de prelucrare care necesită o monitorizare periodică și sistematică a persoanelor vizate pe scară largă;
  • Dacă activitățile principale ale operatorului sau ale persoanei împuternicite de operator constau în prelucrarea pe scară largă a unor categorii speciale de date sau a unor categorii de date cu caracter personal privind condamnări penale și infracțiuni.

Când nu este necesară desemnarea unui responsabil cu protecția datelor?

  • Atunci când nu se prelucrează pe scară largă date cu caracter personal. Spre exemplu: prelucrarea datelor pacientului de către un cabinet medical individual; prelucrarea datelor personale referitoare la condamnările penale și infracțiuni de către un cabinet individual de avocatură.

Sarcinile responsabilului cu protecția datelor:

  • de a informa și consilia operatorul, sau persoana împuternicită de operator, precum și angajații care se ocupă de prelucrările de date;
  • de a monitoriza respectarea Regulamentului, a altor dispoziții de drept al Uniunii sau de drept intern referitoare la protecția datelor;
  • de a consilia operatorul în ceea ce privește realizarea unei analize de impact asupra protecției datelor și de a monitoriza executarea acesteia;
  • de a coopera cu Autoritatea de Supraveghere și de a reprezenta punctul de contact cu aceasta;
  • de a ține seama în mod corespunzător de riscul asociat operațiunilor de prelucrare, la îndeplinirea sarcinilor sale.

A fost validat standardul ocupațional aferent rolului de Responsabil cu protecția datelor cu caracter personal (DPO), introdus în Clasificatorul Ocupațiilor din România

Odată cu apropierea momentului în care noile reglementări vor intra în vigoare, a fost introdus în Clasificatorul Ocupațiilor din România și a fost validat, la Ministerul Educației Naționale (MEN), standardul ocupațional aferent rolului de Responsabil cu protecția datelor cu caracter personal.

Potrivit unui comunicat, „PwC România și D&B David și Baias au obținut validarea standardului ocupațional aferent rolului de Responsabil cu protecția datelor cu caracter personal (sau DPO) de la Comitetul Sectorial Administrație și Servicii Publice din cadrul Autorității Naționale pentru Calificări, structură a Ministerului Educației Naționale. Acest standard elaborat de echipa PwC împreună cu cea a D&B David și Baias va sta la baza cursurilor de formare profesională pentru această poziție organizate pe viitor în România”. Această reușită este și ca urmare a demersurilor făcute de aceeași echipă în fața Ministerului Muncii pentru introducerea în COR a ocupației pentru prima dată în România.

Rolul de Responsabil cu protecția datelor cu caracter personal (DPO) este prevăzut de noul Regulament general de protecție a datelor.

Campanii informative pentru IMM-uri

Deși, de regulă, obligațiile de păstrare a evidenței nu se aplică IMM-urilor, întreprinderile sau organizațiile cu mai puțin de 250 de angajați au obligații de păstrare a evidenței în cazul în care prelucrarea este susceptibilă să genereze un risc pentru drepturile și libertățile persoanelor vizate, dacă prelucrarea nu este ocazională sau prelucrarea include categorii speciale de date, foarte multe întreprinderi încadrându-se în aceste situații.

Potrivit reprezentanților Consiliului Național al Întreprinderilor Private Mici și Mijlocii din România (CNIPMMR), în țara noastră nu există încă măsuri/programe de consiliere și susținere a IMM-urilor pentru implementarea RGPD. În acest context, reprezentanții întreprinzătorilor mici și mijlocii consideră necesară adoptarea următoarelor măsuri:

  • asigurarea unui serviciu de consiliere gratuită pentru IMM-urioperațional cu minimum două luni înainte de data aplicării Regulamentului;
  • realizarea unui ghid aplicativ concret și complet pentru IMM-uri, cu pași de urmat, proceduri operaționale, instituții, termene, formulare, etc. disponibil online;
  • realizarea unei ample campanii de informareadaptate specificului IMM-urilor; punerea în aplicare a art. 3 alin. (1) din Legea prevenirii nr. 270/2017, potrivit căruia „Toate autoritățile/instituțiile publice cu atribuții de control, constatare și sancționare a contravențiilor au obligația, corespunzător domeniilor aflate în responsabilitatea acestora, ca, în termen de 3 luni de la data intrării în vigoare a prezentei legi, să elaboreze și să difuzeze materiale documentare și ghiduri și să aloce pe pagina de internet secțiuni special dedicate informării publice”;
  • punerea în aplicare a art. 3 alin. (3) din Legea prevenirii nr. 270/2017, potrivit căruia autoritățile/instituțiile publice cu atribuții de control au obligația să elaboreze proceduri de îndrumare și control, să afișeze pe site-urile proprii spețele cu frecvență ridicată și soluțiile de îndrumare emise, să exercite activ rolul de îndrumare, oferind, conform procedurilor, indicațiile și orientările necesare pentru evitarea pe viitor a încălcării prevederilor legale;
  • punerea în aplicare a art. 3 alin. (4) din Legea prevenirii nr. 270/2017, conform căruia „Autoritatea administrației publice centrale cu atribuții de coordonare la nivel național a domeniului mediul de afaceri (respectiv, Ministerul pentru Mediul de Afaceri, Comerț și Antreprenoriat)are obligația ca, în termen de 6 luni de la data intrării în vigoare a prezentei legi, să dezvolte și să opereze un portal dedicat oferirii în mod centralizat de servicii online și resurse în vederea informării în ceea ce privește aspectele prevăzute la alin. (1)”.

ANSPDCP: Aplicarea amenzii maxime NU este scopul principal al Regulamentului

În măsura nerespectării drepturilor persoanelor vizate, Regulamentul conferă persoanelor fizice în cauză dreptul de a depune o plângere la Autoritatea Națională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal (ANSPDCP). Plângerea este scutită de taxe.

Dacă plângerea este admisibilă, aceasta va putea fi urmată de o investigație la operatorul de date reclamat.

Măsurile corective pe care ANSPDCP le va putea dispune în temeiul RGPD se referă la: dispunerea unei avertizări în atenția unui operator, acordarea unei mustrări, obligarea operatorului să informeze persoana vizată cu privire la o încălcare a protecției datelor, impunerea unei limitări temporare sau definitive, inclusiv o interdicție asupra prelucrării, rectificarea sau ștergerea datelor sau restricționarea prelucrării etc.

Potrivit informațiilor furnizate de ANSPDCP, în ceea ce privește stabilirea sancțiunilor cu amendă, aceasta va avea la bază „o analiză temeinică, în funcție de circumstanțele fiecărui caz în parte. Atunci când se va lua decizia dacă să se impună o amendă administrativă, precum și valoarea acesteia în fiecare caz în parte, se va acorda atenția cuvenită criteriilor prevăzute de Regulamentul General privind Protecția Datelor, astfel încât să se asigure principiul proporționalității”.

În contextul în care în spațiul public, în ultima perioadă, au fost vehiculate opinii potrivit cărora în cazul abaterilor de la noile norme ar urma să fie aplicate amenzi la nivelul maxim prevăzut, ANSPDCP precizează: „Autoritatea de Supraveghere își propune creșterea nivelului de conștientizare și de înțelegere a riscurilor, normelor, garanțiilor și drepturilor în materie de prelucrare a datelor și se delimitează față de opiniile lansate tot mai des în spațiul public care induc în mod greșit ideea că sancțiunile cu amenzi la nivel maxim sunt singurele măsuri corective la care se poate recurge. Totodată, Autoritatea de Supraveghere se delimitează și respinge publicitatea agresivă a unor terțe părți în încercarea de monetizare a prevederilor Regulamentului general privind protecția datelor, prin mediatizarea «perspectivei de a se aplica amenda maximă de 4% din cifra de afaceri» și acreditarea ideii false că aplicarea amenzii maxime ar fi principalul obiectiv al Regulamentului. Astfel, Autoritatea de Supraveghere va elabora o secțiune de întrebări frecvente în cadrul website-ului propriu, www.dataprotection.ro, privind principalele obiective ale RGPD”.


 

Ziua Internațională a Contabilului

  CECCAR se alătură IFAC în sărbătorirea Zilei Internaționale a Contabilului – sprijinim cu mândrie profesioniștii contabili și misiunea lor de interes public ce include combaterea corupției, extinderea creșterii economice și îmbunătățirea calității vieții.

        Potrivit IFAC, sunt 3 milioane de profesioniști contabili la nivel mondial.

La mulți ani profesioniștilor contabili!

 

 Ziua Internațională a Contabilului

La 10 noiembrie 1494, Luca Pacioli (1445-1517) – călugăr franciscan, matematician şi teolog –, considerat părintele contabilității, a publicat Summa de arithmetica, geometria, proportioni et proportionalita.

Despre conturi și alte evidențe, unul dintre capitolele acestei cărți, conținea o descriere detaliată despre contabilitatea Veneției.

Pacioli a fost primul care a publicat o lucrare despre sistemul dublu de intrare în evidența contabilă. A fost prima lucrare tipărită despre metoda contabilității duble și funcții care au servit drept bază a unor bine-cunoscute lucrări în domeniul contabilității comerciale utilizate și în prezent.

 

 

 

 

 


 

Norme privind constituirea, administrarea şi utilizarea fondului de garanţii pentru răspunderea civilă profesională a membrilor CECCAR, descarcă aici

 


 

 INFORMAŢII privind activitatea de prevenire şi combatere a spălării banilor

şi a finanţării actelor de terorism

OFICIUL NAŢIONAL PENTRU PREVENIREA ŞI COMBATEREA SPĂLĂRII BANILOR (ONPCSB) - a pus la dispoziţia fiecărui membru

CECCAR posibilitatea să-şi deschidă un cont propriu în sistemul on-line în situaţia în care are de transmis rapoarte către ONPCSB.

Sistemul de raportare on-line se găseşte pe www.oncsb.ro la secţiunea "Raportare on line"

Pentru eventuale informaţii suplimentare, privind utilizarea sistemului vă puteţi adresa doamnei Mihaela Danescu, telefon 0213155207


 

În conformitate cu prevederile art. 7 al Hotărârii nr. 11/66 din 2 aprilie 2011 a Conferinţei Naţionale s-a aprobat Nota nr. 3176/16.03.2011 privind asigurarea pentru riscul profesional al membrilor Corpului.

Urmare măsurilor propuse în această Notă vă vă aducem la cunoştinţă următoarele:

-  începând cu anul 2011, condiţiile de asigurare şi de plată vor fi negociate direct de către membrii cu societăţile de asigurare agreate, ţinând seama de condiţiile concrete cerute de organismele profesionale, organizatorii de licitaţii pentru angajarea serviciilor contabile etc., aceştia putând să solicite asistenţa direcţiilor de specialitate ale Corpului;

-  lista actualizată cu societăţile de asigurare agreate de C.E.C.C.A.R. pentru realizarea asigurărilor de răspundere civilă profesională a membrilor, cuprinde următoarele societăţi de asigurare:

1.        ASIGURARE ROMÂNEASCĂ – ASIROM VIENNA INSURANCE GROUP SA;

2.        SOCIETATEA COMERCIALĂ DE ASIGURARE – REASIGURARE ASTRA SA;

3.        ALLIANZ – ŢIRIAC ASIGURĂRI SA;

4.        GENERALI  ROMÂNIA ASIGURARE  REASIGURARE SA;

5.        OMNIASIG VIENNA INSURANCE GROUP S.A.;

6.        EUROINS ROMÂNIA ASIGURARE  REASIGURARE S.A. (fosta ASITRANS);

7.        GROUPAMA ASIGURĂRI S.A.;

8.        ABC ASIGURĂRI – REASIGURĂRI S.A.;

9.        UNIQA ASIGURĂRI S.A.

 

-   pentru anul 2012, sumele plătite de membrii activi ai Corpului cu titlul de prime de asigurare, către societăţile de asigurare agreate, se deduc din cotizaţiile variabile datorate de aceştia, pe baza documentelor legale, în limitele sumelor anuale de max.20 EUR  pentru o societate, max. 10 EUR pentru un expert contabil şi max.6 EUR pentru un contabil autorizat;

-  au fost abrogate Normele nr. 5704/2008 privind plata centralizată de către Corp a primelor de asigurare a membrilor contra riscurilor legate de exercitarea profesiei, aprobate prin Hotărârea nr. 08/89 din 14 mai 2008 a Consiliului Superior al C.E.C.C.A.R., cu modificările şi completările ulterioare şi implicit au fost abrogate măsurile iniţiate de Consiliul Superior al C.E.C.C.A.R. privind plata centralizată de către Corp a primelor de asigurare a membrilor activi, contra riscurilor legate de exercitarea profesiei, aprobate prin Hotărârea nr. 01/49 din 31 martie 2011 a Conferinţei Naţionale a C.E.C.CA.R.


 

 

IMPORTANT PENTRU MEMBRII

 

  • CONTRACT-CADRU DE PRESTĂRI SERVICII FINANCIAR-CONTABILE, descarcă aici
     

 

 





E-mail:

   © Corpul Expertilor Contabili si Contabililor Autorizati din Romania, 2009